Rabu, 23 November 2011

WATAK UTAMA

WATAK UTAMA



SHINICHI KUDO


Shinichi adalah anak dari pasangan Yusaku Kudo, seorang novelis misteri terkenal dan Yukiko Kudo, bekas bintang filem terkenal.Dia lahir pada 4 Mei, namun berulang-ulang ia melupakan hari ulang tahun setiap tahun. Dia adalah seorang yang genius , dan dari usia muda telah sangat intuitif. Ayahnya sering membuatkan puzzle dan permainan untuk mengasah kemampuan berfikirnya.


Akibat pengaruh ayahnya, dia telah lama menjadi peminat buku, terutama novel misteri - dia telah membaca seluruh koleksi novel misteri yang ada di perpustakaan sekolah dasarnya pada saat ia duduk di bangku sekolah dasar. Yusaku juga sering membawa Shinichi ke tempat kejadian jenayah sampai ketika ia berada pada kelas 6 sekolah dasar. Ini membuat Shinichi gemar menyelidik kes jenayah dan kerana itu, temannya seperti Ran dan Sonoko menjulukinya penggila misteri secara sepintas.


Hidupnya yang berusia antara 6 hingga 16 kurang jelas terdokumentai. Ketika dia di sekolah menenegah, dia merupakan pemain tengah utama di kumpulan bola sepak sekolahnya. Ketua pasukan bola sepaknya jatuh cinta padanya, namun ia menolaknya, kerana pada kenyataannya, ia secara rahsia mencitai Ran.


Ibu bapanya berpindah ke Amerika Syarikat ketika dia berusia 14 tahun, saat dirinya tidak berada di Tokyo.


Pada siri pertama, Shinichi merupakan seorang pelajar SMU Teitan berusia 17 tahun. Dia telah menjadi detektif terkenal dan telah banyak menyelesaikan kes yang sukar, dan dikenali sebagai the saviour of the police force. Pada tahun yang sama, dia meninggalkan pasukan bola sepak walaupun kemampuannya setara dengan peringkat kebangsaan. Dia mengatakan bahawa dia suka bola sepak kerana untuk melatih refleksnya - seperti idolanya, Sherlock Holmes yang berlatih memanah - untuk mengasah kemampuan detektifnya , dia bercita-cita menjadi the Sherlock Holmes of the Heisei era.


Shinichi dikenali mempunyai ketidakupayaan untuk bernyanyi , tetapi kerana ia masih boleh memahami pelbagai not muzik, dia tidak boleh dikatakan buta nada.


Dia boleh bertutur bahasa Inggeris, terlihat ketika dia bercakap dan menterjemahkan untuk seorang diplomat Amerika Syarikat.


Dalam Case Closed, Namanya menjadi Jimmy Kudo. Kerana alasan penyebutan


Tiada ulasan:

Catat Ulasan