Rabu, 23 November 2011

BIODATA CERITA DETECTIVE CONAN

BIODATA CERITA




Detektif Conan (名探偵コナン Meitantei Konan?) merupakan manga dan anime detektif karya Gosho Aoyama yang diterbitkan dalam majalah Shonen Sunday Mingguan pada 2 Februari 1994. Syarikat Tora Aman menerbitkan komik manga Detektif Conan dalam Bahasa Melayu bagi pembaca Malaysia. Sehingga November 2011, 73 jilid telah dikeluarkan.

Versi anime dihasilkan oleh TMS Entertainment dan telah menayangkan lebih 637 episod siri televisyen yang masih bersiaran di kaca televisyen Jepun dan 15 buah filem telahpun dihasilkan. Di Malaysia, anime ini disiarkan pada hari Sabtu, jam 11.00 pagi dan hari Selasa, jam 6.30 petang di TV 3. Juga di Astro Ceria saluran 611 pada hari Isnin hingga khamis jam 2.00 petang dan jam 7.30 malam.

Siri ini telah dilihat tahap populariti yang tinggi dalam kedua-dua manga dan format anime di Jepun sejak kaunter penyambut tetamu, dan juga telah disesuaikan ke dalam lima belas filem Minggu Golden, dengan yang pertama yang dikeluarkan pada 17 April 1997 dan sejak itu diikuti dengan filem yang dikeluarkan setiap tahun.


Pada permulaan cerita, pelajar yang berusia 17 tahun yang bernama Kudou Shinichi telah menjadi budak lalu bertukar nama kepada Edogawa Conan. Shinichi pada mulanya telahpun terkenal sebagai detektif remaja di bahagian timur Jepun (Tokyo). Pada suatu hari, Shinichi pergi ke taman permainan yang bernama "Tropica Island" bersama Mouri Ran . Dia terlibat dengan kes apabila penunggang mystery coaster, Kishida, hilang kepalanya. Dia berjaya menyelesaikan kes tersebut dan ketika dia hendak pulang, dia menyaksikan satu pertemuan yang berlaku melibatkan sekumpulan lelaki yang memakai pakaian serba hitam(Organisasi Hitam). Malangnya, kehadirannya telah diketahui oleh salah seorang daripada mereka dan mereka memukul dan memberinya racun ujian yang bernama Apotoxin-4869 (APTX4869), yang sepatutnya membunuh Shinichi. Walau bagaimanapun, racun itu tidak membunuhnya tetapi sebaliknya, mengecutkan badannya hingga ke saiz pelajar sekolah rendah.



Dengan mengikut nasihat Dr. Agasa Hiroshi(bapa saudaranya) Shinichi menyembunyikan identiti dan kisah sebenar kerana dikhuatiri akan diketahui penjahat berpakaian hitam tadi. Apabila Ran menanyakan namanya, Shinichi terlihat buku karangan Arthur Conan Doyle dan Edogawa Ranpo yang menjadikan namanya "Edogawa Conan." Agasa mengatakan yang "Conan" adalah anak saudaranya tetapi terlalu sibuk untuk menjaganya lalu mencadangkan "Conan" tinggal bersama dengan Ran, yang kemudiannya dipersetujui oleh mereka berdua.



Bapa Ran, Mouri Kogorou juga seorang detektif tetapi tidak begitu cekap dan sering membuat rumusan yang salah. Conan sering menyelesaikan misteri untuknya. Dengan penampilan Conan yang hanya seorang budak, pihak polis jarang pedulikan Conan. Maka, Conan mempergunakan Detektif Mouri dengan menyuntiknya "jarum bius" dan berpura-pura menjadi Mouri dengan menggunakan pengubah suara yang ada di reben lehernya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan